
My name is Elin Svanelind and I’m an artist from Säffle, Värmland currently based in Stockholm, Sweden.
Sometimes my name is Julius
In my artistic work life experiences and emotional landscapes are usually the starting point in my work. In the complexity between life experiences, lesbian narratives, complex emotions, the female body, the queer and society I do try to say something about the present. The line blurs between deeply personal reflections and broader global and social commentaries.
As I like to let method and medium be determined by the work themselves are asking for, makes me fluid across disciplines such as video, sculpture, drawing painting aswell as writing and scientific research which are woven together.
Still, I see my artistic practice rooted in the tool of painting and drawing in an attempt to get closer to my subjective experience and my way of seeing.
Oktober 2021 – Mars 2023
Det var i perioder av depressioner som konfrontationen med identitet, sexualitet och meningsskapande gjorde sig påtaglig.
Jag började fundera kring den allmängiltiga leken och dess förkroppsligande av att tvingas in i förutbestämd form. Samhällets dragning till ett dualistiskt binärt tänkande som riskerar frånta den mänskliga komplexiteten och reducera ner jaget till något ensamt och oföränderligt.
I en serie målningar föreställande lekar lät jag obegripliga fragment flyta samman med ett oavbrutet skapande som står i föränderlighet. Genom ett måleriskt utövande som rör sig mellan att koncentrera information och upplösa i abstrakta framträdanden skapa förskjutningar. Sfärer som i måleriska avbrott skapar andrum och öppnar upp för dialog för möjligheten om parallella rörliga varanden, som ett slags tolererande-motstånd.
När politiken och ekonomin tycks frånstöta allt levande så ställde jag mig frågande om människan står i frånstötande av sig själv. Ett frånstötande av intimitet, av det mänskliga när den börjar organisera sig baserat på atomisering, en konfektionsmentalitet, under effektiviseringens vilseledande till masspsykos.
Akten förblir oscillerande mellan olika framträdanden och genom tolerans slutligen är. Slutligen är när kroppar tolereras istället för att avfärdas i återvändsgränden om att någon måste förbli bortglömd bakom en vinnare. En möjlighet för komplexitet och kreativitet som inte låter sig fastna vid normen eller ens rikta sig mot den.
Jag återgick till ateljén.
Mest av allt funderade jag på om du någonsin plockat bort en fluga från ögonglobs hinnan, tryckt huden på fingret mot ögongloben för att få bort fanskapet som klibbat sig fast i vätskan och sedan mosat den mellan pekfingret och tummen så att dess innanmäte smetats ut på din nakna hud. Det kryp som gjorde att du tappa allt seende för ett tag, tvingat dig tvärnita på cykeln och lämna bromsspår i grusvägen. Det kunde drabba vem som helst, var som helst, när som helst.
Juni 2022 15:05
Jag letar efter orden, färgen, formen, abstraktionen, figurationen som blottlägger något, genom måleriska handlingar och tempoväxlingar, genom identitet aktioner, genom skulpterande av ord föder jag fram och tar livet av mitt eget varande. Jag vet inte om jag vill integrera med vad jag möter ändå undrar jag vad som vill blottlägga sig, det gäller att stålsätta när jag görs till både subjekt och objekt inför mina arbeten. Penseldragen blir till småaktioner i konstruerandet av helheten vilket bilden önskas omkonfigurera något större. Elin Julius studerar för närvarande på konstfack.
Juni 2021 21:09
Med bakgrund i det textila infinner sig ett intresse för materialitet, det emotionella innehållet och aktens görande. Måleri är ett möte av abstraktion och figuration i vilket hon undersöker känslotillstånd. Penseldragen blir till småaktioner i konstruerandet av helheten vilket bilden önskas omkonfigurera något större. Kroppar i rytm och i gestens närvarande av tempoväxlingar bor den egna berättelsen om tid. Elin Svanelind studerar för närvarande på Konstfack.
Mars 2019 19:53
I sina arbeten är livserfarenheter oftast utgångspunkt i hennes arbeten och hittills har främst det kroppsliga; kroppens opererande och förhållande till den inre och yttre världen återkommit som röd tråd genom hennes arbeten.
Genom att förhålla sig öppet och låta metod och medium bestämmas av de villkor verken själv bär rör hon sig över olika praktiker. Det senaste året har främst måleriet varit det verktyg hon ifrågasatt och utforskat genom för att närma sig sin subjektiva upplevelse, sin egna uppfattning om sakers tillstånd och förhållanden så som hon upplever det och inte så som det har berättas för henne. ”Det viktiga blir inte den korrekta avbildningen av det jag redan vet utan närmandet av känslan i det jag inte riktigt kan precisera.”
Processen pågår i ett skiftande mellan det inre och yttre, figurer i ett oidentifierbart landskap, skillnaden mellan nöje och smärta suddas ut i en dimmig ömhet för sårbarheten.
Elin Svanelind studerar för närvarande på Örebro konstskola
April 2018 23:00
Elin Svanelind studerar för närvarande på Steneby